onsdag, desember 15, 2010

Fortsatt utrygt å være katt...

http://www.t-a.no/nyheter/article143962.ece

Leser i Trønder Avisa i dag om en katt som har blitt så sterkt mishandla at den døde. Tragisk. Det er ikke mer å si om det. Men dette er ikke noe nytt, og jeg er heller ikke sjokkert, bare fortvilt og oppgitt. Ser for meg at det er unge gutter som vil tøffe seg for hverandre som står bak denne ugjerninga. Eller hvem vet...

Når jeg advarer folk mot at det kan være farlig for katten å være ute, så blir jeg alltid møtt med at det er liten trafikk der de bor. Joda, trafikken har nok en god del katter på samvittigheten, men jeg må si jeg er mer redd for disse pøblene som mishandler en stakkars tillitsfull pus som tror den skal få kos, men så viser det seg at den får det motsatte.

At katten skal få være ute er en utdatert myte, for tidene har forandra seg. Det har blitt mer trafikk, og folk bor tettere på hverandre, så det er ikke så mange friplasser igjen til kattene utendørs.
Har man ikke mulighet til å bygge luftegård til kattene, så er det ikke noe i veien for at pus kan være innekatt. En katt som aldri har vært ute, vet ikke hva den går glipp av.

Jeg anbefaler også på det sterkeste å sterilisere pus, både fordi det er mer enn nok uønska katter der ute, samt at en kastrert pus er mye roligere enn en som er fertil. Katter kan bli fertile allerede når de er 4-5 måneder, så har den fått lov til å være ute så kan den plutselig en dag forsvinne sporløst; mest sannsynlig har den da dratt ut for å finne seg en make og møtt på hindringer på veien som gjør at den ikke kan komme hjem. Det sies også at en katt ikke har fullt utvikla stedssans før de nærmer seg året. Nok en grunn til at en kattunge ikke bør slippes ut uten tilsyn.

Pekefingeren orker jeg ikke å løfte, men det er trist at folk må erfare livets harde realiteter før de skjønner alvor.

For den kreative, finnes det mange flotte løsninger på luftegård, og hvem sier at det kun er katten som skal være i luftegården?

Her er noen tips:

Mine katter har tilgang til en luftegård, og den er svært populær. Selv om det er iskaldt ute, må de ut en tur for å få frisk luft, og sjekke at det virkelig er kaldt. Jeg ønsker meg en større luftegård, gjerne en hvor vi to-fotinger kan trives også.


2 kommentarer:

  1. Helt enig med deg i det du sier her. Da jeg hadde utekatt var jeg minst like redd for at den skulle bli mishandlet eller skadet i slåsskamp som at den skulle bli påkjørt. Katter er tross alt veldig flinke til å passe seg for bilene. Var nettopp en sak herfra om en som fant katten sin spiddet på en pinne. Horribelt! Så jeg synes det er mest forsvarlig med innekatter som luftes i bånd eller kattegård.

    SvarSlett
  2. Veldig bra skrevet, synes du skal linke bloggen til alle aviser og håpe at noen tar tak i dette.

    SvarSlett