torsdag, august 09, 2012

Det tredje tegnet

Så er nok en bok lest fra perm til perm, og min dom er at dette er en perle. "Det tredje tegnet" er skrevet av islandske Yrsa Sigurðardóttir og handler om et bestialsk mord som har skjedd i studentmiljøet ved universitetet i Reykjavik.



Hovedpersonen, Thóra Gudmundsdóttir, er advokat og skilt med hovedansvaret for to barn. Hele personen er troverdig og balansen mellom selve saken og hennes familieliv fungerer helt fint. Nå er ikke jeg den som synes det er så veldig interessant å måtte pløye gjennom sider opp og ned om hovedpersonens sjeleliv når jeg skal lese krim; men samtidig syns jeg det bør være litt privat slik at hovedpersonen blir troverdig, samt forklare hennes (eller hans) reaksjoner. Men nok om det;

En tysk student blir funnet død, men familien hans nekter å godta at den som politiet har arrestert kan være morderen. De tar så kontakt med advokat Thora Gudmundsdottir og ber henne være deres kontaktperson overfor Islandske myndigheter. Etter deres ønske skal hun samarbeide med deres egen kontaktperson og han deler all informasjon han har om den døde studentens liv med henne. Sammen avdekker de offerets tid på Island og hans fasinasjon av svartekunster og 1600-tallets hekseforfølgelse.

Akkurat nå har jeg veldig lyst til å lese mer av Yrsa Sigurðardóttir.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar