torsdag, mai 16, 2013

Hekleprøvelapper

Så var det på tide med noen nye utfordringer innen heklekunsten. Jeg sliter litt med å forstå heklemønstrene, men det kommer seg nok etter hvert. 

Gjorde et forsøk på filethekling, en teknikk som minner meg om mormor. Hun var ekspert på denne hekleteknikken, og hekla mange duker, løpere, gardiner og sengetepper. Hun prøvde å lære meg det, men jeg var nok ikke så veldig lærevillig. Allikevel, da jeg satte i gang med dette prosjektet  så dukket mormors stemme opp i hodet mitt, og endelig forsto jeg hva det var hun prøvde å lære meg. 


Mønsteret fant jeg på Ravelry.com, så da fikk jeg prøvd meg på å lese mønster på engelsk (og jeg som knapt nok forstår norske hekleoppskrifter). Heklespråket er litt forskjellig fra engelsk til norsk, og da jeg skulle til med borden rundt, skjønte jeg at DC ikke betyr dobbelstav men stav, og SC betyr halvstav. Så den ble litt større enn beregna, men, men - det er jo en prøveklut. Kanskje jeg skal lage putetrekk av den? 
Denne typen hekling gjør seg kanskje bedre med tynnere garn?

Har også begynt på en firkant, og målet er å få den firkanta pluss bruke flere farger. Planen er at det skal bli et lite teppe, eller en vaskeklut... Vi får se hvor mye arbeid jeg gidder å legge i den.  

Syns ikke jeg får det så veldig pent der jeg skifter farge, men det er sikkert en smart teknikk for det også som jeg kan lære?

Selvfølgelig må jeg jo gjøre et forsøk på å hekle en bestemorrute også. Om det blir flere enn denne ene, vet jeg ikke, men jeg har masse restegarn så det er jo ikke noe i veien for å lage flere.


For et par uker siden, fant jeg også ut hvordan jeg skulle lage en bestemorrute med bare en farge. Da ble jeg stolt da :) Skikkelig gøy å finne ut av ting selv. Det er noe sånt jeg har gjort på firkanten på bilde #2 også. Nei, jeg har ikke noe bilde av den prøvekluten for jeg valgte å rekke den opp. Syntes garnet var for dyrt til å kaste det bort på tull og tøys. 


Og så har jeg kjøpt meg to nøster med Hooked Zpagetti. Dette garnet er et restprodukt fra T-skjorteindustrien. 

Fant mange gode ideer og oppskrifter til hva jeg kan gjøre med garnet på ravelry.com og på diverse blogger. Jeg kan hekle matter, vesker, kattesenger og kattehuler, lampeskjermer, potteskjulere, kurver etc. Garnet jeg fikk tak i er elastisk, men det skal visst også finnes en fast variant. Den faste varianten egner seg ypperlig til prosjekt som skal ha stive kanter, slik som f.ex. kurver. 

Har ikke helt bestemt meg for hva jeg skal lage ut av zpagetti-garnet mitt. Kunne vært interessant å prøve på en veske, men da burde jeg kanskje gått for en annen farge? Matte kanskje... 





4 kommentarer:

  1. Du blir jo flinkere og flinkere i hekling:)
    Jeg synes det er lettere aa hekle etter heklingskjemaer enn "teksten", men mange heklingsböker paa engelsk som jeg har har bare tekst og det er ikke alltid lett aa forstaa.

    SvarSlett
  2. Tusen takk for det Eda :) Vel, øvelse bruker som regel å hjelpe ;) Mønsteret på filetheklingsprosjektet besto av både tekst og diagram, noe som gjorde det hele litt enklere.

    Neste mål blir å hekle det som engelskmennene kaller en doily. Det er en rund, liten duk, men først må jeg bli flinkere til å forstå heklemønster - tror jeg.

    SvarSlett
  3. Artig med heklerier. Synes det hjertet ble så fint. Morsomt spaghettigarn også. Måtte da vel blitt ei fin veske av det garnet i den fargen du viser der. :)

    SvarSlett
  4. Mandy: Du skal se det blir ei veske av det til slutt for gammelrosa veske mangler jeg :)

    SvarSlett