søndag, mars 18, 2012

Hakking

Her kommer et nytt blogginnlegg under temaet "Anne Marit lærer seg nye ting". Det er morsomt å lære seg nye håndarbeidsteknikker, selv om det kanskje ikke alltid er like innlysende hva jeg kan bruke det til. I fjor lærte jeg å hekle på nytt. Jeg fikk jo til heklinga da jeg var i tidlig tenårene, men kunnskapene ble ikke brukt utenfor skolegården og dermed gikk kunsten i glemmeboka. Men, har man først lært å sykle så er det lett å komme igang igjen. Så også med hekling. 

Og nå har jeg bestemt meg for å lære meg en hekleteknikk som kalles hakking; en metode som kan ligne litt på både strikking og hekling. 

For å lære meg kunsten, gikk jeg inn på YouTube og der fant jeg flere flinke læremestere. Å hakke er egentlig ikke så veldig vanskelig, faktisk enklere enn både å strikke og hekle. Stort sett går det ut på å stikke nåla gjennom maska og hente en tråd. 

Her er min prøveklut:


Framsida

Nærbilde av effekten hakking gir. 

Baksida

Muligens jeg har for tynn nål til garnet for jeg slåss en del med å få tråden igjennom, men det blir en fin effekt av det, og arbeidet blir veldig tett.

En annen ting jeg har erfart er at det kan være smart å gjøre seg ferdig med raden før en legger fra seg arbeidet, for det er fort gjort å glemme om en er på vei til høyre eller venstre på arbeidet. Jeg syns også det er litt vanskelig å få en fin venstrekant. Ene YouTube-læreren viste trikset sitt for å få en fin kant, men jeg får det ikke helt til å fungere. Kanskje det blir lettere med en trådtykkelse som er mer beregna for heklenåla?

Litt usikker på hva jeg kan lage ved hjelp av hakking. Grytekluter?

3 kommentarer:

  1. Så flink du er! :)
    Skjerf og grytekluter er vel fint å starte med ;)
    Mulig det går an å lage votter og?

    SvarSlett
  2. Hakking har jeg sett ei venninne av meg holder på med, og hun er blitt kjempeflink! Synes prøvekluten var kjempeflott jeg da!:) Det gir jo et kjempeflott mønster da!:)

    Ønsker deg en kjempefin søndagskveld!:)

    SvarSlett
  3. Minaw: Votter ja... Vel, jeg vet ikke... Når en hakker, beveger en seg fram og tilbake = man henter opp masker som en trer på heklekroken for så å felle dem på tilbaketuren. Så skal jeg lage votter må jeg nok sy dem i sidene. Pjoning derimot, da går det rundt og rundt :) Det er den neste teknikken jeg har tenkt å prøve ut.

    SvarSlett