tirsdag, desember 20, 2011

Bokseriene jeg leser for tida

For dette året hadde jeg som mål å lese 11 bøker i år, og regner jeg med seriebøkene så har jeg nådd det målet for lenge siden.

 Disser seriene følger jeg med på nå:


 Østenfor Sol av Synnøve Eriksen

I går leste jeg ut den 6. boka i serien, og gleder meg til neste bok i serien kommer ut en gang på nyåret. Bøkene er velskrevet, og har en god driv som gjør at det ikke blir noen kjedelige øyeblikk. Må nok innrømme at jeg var litt i tvil om jeg skulle fortsette å lese denne serien, og da bok #4 kom ut, valgte jeg å ikke kjøpe den. Vel, da bok #5 dukket opp, følte jeg at teaseren på baksida virket veldig spennende, så jeg valgte å gi serien en ny sjanse. Akkurat nå er jeg litt lei meg for at jeg gikk glipp av bok #4, men jeg tror ikke jeg har gått glipp av så veldig mye. Seriebøkene er i en litt samme sjanger som såpeoperaer, der fremdriften kan gå litt tregt, og hver episode ikke inneholder så veldig mange nye overraskelser. Men jeg gikk nå glipp av en leseopplevelse. 
Synnøve Eriksen har tidligere skrevet serien Livet i bergfoss.

Gabriels hus av Bente Sandberg


Bok #14 er nå i handelen, og jeg har enda ikke fått kjøpt den, men det skal jeg gjøre i dag. Dermed basta. Denne serien er min favoritt, og jeg må si jeg synes det er dumt at bøkene kommer ut så sjelden. Vel, forfatteren må vel få tid til å skrive ferdig bøkene først, og kanskje også få litt forsprang på oss lesere. 
Personene er troverdige og jeg kjenner også igjen noen av personkarakteristikkene. Heldigvis blir ikke menneskene fremstilt som enten gode eller onde, men som mennesker med sine feil og mangler. Og de som vi kanskje ikke får et godt inntrykk av, får vi også presentert fortiden for, slik at vi skjønne hvorfor de har blitt som de har blitt. 
Gabriels hus er Bente Sandbergs debutserie. 


Hverdagsengler av Trine Angelsen


Her er en annen av mine seriefavoritter. Hverdagsengler foregår på handelsstedet på Kjerringøy, et sted jeg selv har besøkt et par ganger. Her møter du Karine, som er grovtaus på handelsstedet, og vi møter hennes arbeidskollegaer og blir introdusert for livet hos arbeiderne. Men vi får også høre om familiene som bor i området, og der er det ikke like fett som hos handelsmannen. Vi får også innblikk i livet hos handelsmannens familie og deres bekymringer med å finne godt gifte til barna sine. Vet ikke om det stemmer, men har en følelse av at historien er i ferd med å avsluttes. Serien starta med at det gikk en morder løs, men vi lesere vet nok hvem som var morderen, og denne persoenen er nå død. Karine skal snart gifte seg med sin kjære Marius, og Thomas er i ferd med å skape seg et liv sammen med Eirill og sønnen. De to yngste døtrene til kjøpmannen er ikke gift enda, men hun ene er forlovet. Nå spørs det jo hvordan den forlovelsen går da... Og det er også en åpen tråd for tjenestejenta Anna som dro til Christiania for å søke lykken. Men å få lukket disse trådene behøves det vel bare en bok til vel, eller? Det føles i hvert fall trist å vite at jeg kanskje må si farvel til disse menneskene på Kjerringøy snart. Men alt har sin ende i serielitteraturens verden.
Trine Angelsen har tidligere skrevet seriene Thea og Havets datter.


Maria av Svaneberg av Elisabeth Hammer


Dette er også en serie jeg har spekulert litt på om jeg gidder å følge med i eller ikke, og har nok endt opp med at jeg bare må fortsette å lese den. Må jo vite hvordan det går med Maria som vil gå sine egne veier. Ikek så lett når man er godseierdatter og har en del normer og regler å følge. Og så er det jo denne evinnelige kjærligheten da. Vil hun noen gang få sin Philip? Det ligger jo i kortene at det blir de to til slutt, men hvor mange bøker må jeg lese før de endelig våger å bli et par? Sukk. Vel, de kom nå et steg nærmere hverandre i den siste boka, men jeg må si jeg føler at forfatteren drar denne historien ut i det uendelige. 
Bøkene er lettlest, og selv om jeg kan bli litt irritert på Philip og Maria som bare roter det til, i verste såpeopera-stil, så er det en page turner. Nytter ikke å legge fra seg boka før man har kommet til permen, og så har man ikke noe valg enn å vente til neste kommer ut. Sukk. 
Maria av Svaneberg er Elisabeth Hammers debutserie. 

Generelt for serielitteratur:
Hadde jeg bare visst hvilke serier jeg vil avhengige av, kunne jeg ha kjøpt bøkene etterhvert som de kom ut, og først begynt å lese når den siste boka har kommet ut. Problemet da igjen er jo at man har en viss peiling på hva som vil skje gjennom teaserene på baksida av bøkene...




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar