lørdag, april 11, 2009

Påskekrim

Så langt har det vært en rolig påske, og jeg skal nå snart i gang med den tredje krimboka.

Fikk tips av Sissel om at jeg måtte lese bøkene til Camilla Läckberg, og før påske gikk jeg til innkjøp av to av hennes bøker: Steinhuggeren og Tyskerungen.

"Steinhuggeren" er den første boka jeg heiv meg over. Gikk tregt i starten, men plutselig var den utlest.

Bøkene kan leses frittstående, men skal man få full oversikt over dynamikken mellom hovedpersonene, bør man nok lese bøkene kronologisk.


Omtale:
Politimannen Patrik Hedström er nettopp blitt pappa til en liten datter, og hans samboer Erica er rammet av fødselsdepresjon. Patrik prøver å strekke til, men da en ny mordetterforskning starter, føler han skyldbetynget lettelse over å kunne flykte inn i arbeidet. En hummerfisker har funnet en liten pike, druknet i sjøen. Under obduksjonen går det imidlertid frem at hun har ferskvann med såperester i lungene. Saken er svært vanskelig, både fordi offeret er et lite, uskyldig barn, og fordi hun viser seg å være datteren til Ericas nyinnflyttede venninne. Sporene synes å lede i én retning, men Patrik mener det er noe som ikke stemmer. Innen han får overbevist kollegene sine om at løsningen på gåten kan ligge i fortiden, holder tiden på å renne ut for enda et offer. Dette er den tredje romanen om Patrik Hedström og Erica Falck.

"Tyskerungen" leste jeg ut i natt. Begynte i går kveld, og klokka fire i natt var boka lest ut. Hvis jeg skal si noe negativt om denne boka, må det vel være at det er litt vel mange personer å holde styr på; særlig når man begynner å bli trett men skal bare lese et kapittel til før jeg gir meg...


Omtale
I morens gamle kiste på loftet finner Erica Falck en tysk medalje fra andre verdenskrig. Her oppdager hun også morens dagbøker og en blodflekkete barnegenser. Funnene gjør Erica nysgjerrig og urolig, og hun tar kontakt med en pensjonert historielærer for å få vite mer om nazismen. Han vil ikke fortelle så mye, og blir funnet drept etter kort tid. Erica bestemmer seg for å lese dagbøkene, og kommer over dype familiehemmeligheter. Dette er den femte romanen om Patrik Hedström og Erica Falck.

Og i dag kjøpte jeg "Ulykkesfuglen".

Omtale
Marit Kaspersen blir funnet død i bilen sin etter en utforkjøring. Hun rørte aldri alkohol, likevel har hun en promille på 6,1. Hun har også noen uforklarlige blåmerker og rester av tape rundt munnen. Politimannen Patrik Hedström og hans kolleger på Tanumshede politistasjon oppdager at det har vært liknende tilfeller andre steder i Sverige, der samtlige av ofrene hadde store mengder alkohol i blodet. En avrevet side fra eventyret om Hans og Grete ble også alltid etterlatt i nærheten av den døde. Ikke lenge etter Marits død blir en av deltakerne i realityserien Fucking Tanum funnet myrdet i en søppeldunk. Kan denne saken ha noen sammenheng med de andre drapene? Dette er den fjerde romanen om Patrik Hedström og Erica Falck.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar