fredag, februar 13, 2009

Paringstidspunkt hos katt

Den gangen jeg var en rykende fersk oppdretter, så var jeg med på et forum der de diskuterte når man skulle pare katta for første gang, og hvor mange kull hun skulle ha i året. Holdningene gikk ut på at den ”stakkars” hunnkatta skulle ha max ett kull i året, helst sjeldnere, og hun skulle ikke pares for første gang før hun var godt over året, men helst før hun ble to år. Begrunnelsen for minste alder, var at de mente at katter under 1 år var for unge til å bli mødre, og venta en til katta var over to år, så økte sjansene for komplikasjoner. Dette ble ansett som udiskutable sannheter, og de som tenkte annerledes var uansvarlige oppdrettere, men å finne dokumentasjon på disse påstandene, var litt verre.

Så, for et par dager ble jeg tipsa om denne artikkelen som er skrevet av en finsk veterinær: http://www.clinivet.fi/artikkelit/kissa_artikkelit/artikkeli_31.html

Artikkelen er på engelsk, og handler om fertilitetsproblemer hos katt; eller mer konkret, en sykdom som kalles endometriose. Dette er en sykdom som de kan utvikle hvis det tar for lang tid mellom hvert kull eller det tar for lang tid før de får sjansen til å pare seg for første gang. Endometriose kan føre til kull med få friske kattunger, eller i verste fall sterilitet.

Årsakene som listes opp går på stressfaktorer som kan påvirke hunnkatten, og dermed forverre, eller utvikle denne sykdommen.

Sitat fra artikkelen (som jeg har prøvd å oversette):
”Jeg har på følelsen at det å pare katten når hun er mellom 2-3 år er normalt? Vel, det er alt for sent. Siameseren, for eksempel, modnes veldig fort. Normalt vil hunnkatten komme i løp allerede når den er 4-6 måneder gammel. For å forhindre fertilitetsproblemer, bør den få sitt første kull når den er mellom 9-12 måneder gammel.”

Slik jeg forstår artikkelen, så bør en ikke vente med å la hunnkatten få ha sitt første kull, og en bør kanskje heller ikke la det gå så lang tid mellom hvert kull heller. Det betyr jo at de ”sannhetene” jeg møtte da jeg var en oppdretter-rookie slår sprekker. Kanskje er det ikke så farlig å la hunnkatten få ha sitt første kull før hun er året hvis den som kjenner henne best (oppdretter/fôrvert) mener hun er moden for det?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar